söndag 27 juli 2014

Skräp

De senaste 24 timmarna har varit en av de dagar då kulturskillnader, och brist på inre modeller för hur saker fungerar här i kombination med strömavbrott igår, gör mig trött. Men idag ska jag få hämta möbler från snickaren. Kanske jag kan flytta till "mitt hus" imorgon. Ikväll ska jag spreja med insektmedel en gång till så att det är gjort innan flytten. Helst skulle jag inget göra en söndag, men Korite (eller Eid al-Fitr som är slutet på Ramadan) torde infalla på tisdag och då blir ingenting gjort.

Men det jag egentligen menade med rubriken skräp är följande: Här finns ingen sopsortering. Någon slängde in ett mobilbatteri på vår gård en dag och det enda stället att sätta det på är i en tunna, som senare mot betalning förs till en sophög utanför stan. I den sophögen finns allt. Är det någon som vet vad man ska göra med skadligt avfall? Någon som vet hur man kan lära sig att skilja på brännbart och icke brännbart plast? Det flyger plastpåsar överallt. Någon som vet om hur man kan tjäna pengar* på skräpinsamling? Har en dröm om att någon återvinningsfirma/sopfirma skulle kunna göra landet renare och samtidigt rikare. Någon form av kompost och djurfoderssortering borde jag åtminstone kunna tillämpa...

*Motivationsfaktor i ett land där man försöker klara livhanken

1 kommentar:

  1. Ja! Åh det vore roligt att starta upp fungerande sopsortering där!

    SvaraRadera