tisdag 2 september 2014

Språkstudier

Det börjar nu efter en månad kännas som om jag kan kommunicera en aning på serer. Det blir en hel del grammatik på lektionerna, för språket har en massa olika sätt att uttrycka saker. I vår bok finns långa scheman för böjning av verb. Dessutom är tankesättet annorlunda. Det finns något som kallas durativ och perfektiv, vilket kanske beskriver om en handling har pågått en stund eller om den nyss börjat och ska pågå en stund. Än så länge känns det en aning oklart. En annan oklar sak är suffixet -it. Sätter man det till ett verb kan det indikera sätt (snabbt), medel (gaffel) eller preciserad plats (till Fundioun). De två första betydelserna är ok, men ibland behövs inte -it för att indikera plats. Med lite fler exempel blir det väl lättare antar jag.

Flitiga studerande.
En del ljud är väldigt besvärliga, men på den punkten tycker jag att det går framåt eftersom jag börjar höra lite hur det borde vara. Det finns även scheman med uttalsövningar och de är användbara. Förutom att språket kräver mycket grammatik har den också rikligt med ord och speciellt verb. Den biten är inte helt lätt, men jag har märkt att mitt minne fungerar bättre om jag ritar bilder.


Språk och kultur är invävda i varandra. Ta t.ex. verbet "bug". I Senegal kan man räkna med att få en massa saker ifall man säger att man gillar dem. Hos F i Mbour, fick jag cuurai (en sorts rökelse) bara för att jag var nyfiken på vad det var och de började fråga om jag gillar det. Jag hade inte alls tänkt att de skulle börja ge mig cuurai, men då jag kom hem hade jag tillräckligt för flera månader och ett kärl att bränna det i. På torget händer det också att kvinnor säger: "Ge mig din klänning." Allt detta känns ganska ovant för mig som finländare. Men så lärde jag mig att ordet "bug" inte enbart betyder att vilja ha utan också att gilla. Detta tankesätt överförs också på franska, eftersom det är inbäddat i kulturen. På wolof har man olika ord för att gilla och att vilja ha, men kulturen är den samma.

Det här är min nya look. Det är skönt att slippa fundera på frisyr varje morgon och jag tror det luftar bättre också. Fast i duschen gäller det att akta sig för att syssla med tovning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar