onsdag 17 september 2014

tekniska problem :)

Den senaste tiden har det regnat på ett trevligt sätt. Men det medför också att strömmen far. En dag var den av hela natten, men lyckligtvis smalt inte sakerna i frysen. Det är ganska vanligt nu att strömmen går på och av i den grad att det blir svårt att tvätta kläder i maskin. Och ibland går den då jag ska skypa med mina vänner. Jag tar det med ro, för det är precis vad jag hade väntat mig. Oftast behöver jag inte heller svettas för mycket på natten eftersom det antingen är svalt pga regnet eller så kommer strömmen på efter ett tag iaf. Man klarar sig bra i ficklampsljus. Fast igår funkade inte de heller. Jag misstänker starkt att det berodde på solstormen, eftersom apparaterna började funka igen då det väl hade blivit riktigt mörkt. Lyckligtvis har jag stearinljus. Det är faktiskt mysigt.

Enda gången jag tog det hårt var den eftermiddagen då jag inte ville öppna kylskåpet och släppa in värmen pga strömbristen och sedan märkte att det enbart var mitt hus som saknade ström. Det fick mig att anta att det var ett större problem som måste åtgärdas. Huset har inga proppar och spänningen hade flimrat och blivit svagare under hela dagen. I det skedet var jag ordentligt hungrig och det var mycket jag hade skjutit upp tills strömmen skulle komma tillbaka. Men sedan kom strömmen tillbaka iaf helt plötsligt. Då var jag lättad!

I morse berättade en av mina anställda att en stor groda höll på att äta upp en mindre groda under en av mina buskar. Det visade sig vara två ganska stora grodor. Kanske paddor? Djurlivet här är mycket mer påtagligt än i Finland. Nyfödda lamm och killingar finns överallt. Sällskapsdjur saknas dock totalt. Men det kanske inte behövs ifall man har både hästar, får, höns, gris och get på sin gård?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar