torsdag 28 augusti 2014

Grodor och p^ook ke

Nu har det börjat. Grodornas kväkanden. Den senaste veckan (två veckorna?) har det regnat ganska ofta. Ömsom är det sjukt varmt och fuktigt så jag bara vill vara i duschen och ömsom svalt och behagligt efter regnen. Härligt! Med fukten och molnen kommer myggorna. Några av dem bor hemma hos mig (i tvättmaskinen?) men betydligt fler kalasar på mina ben (och t.o.m. öron) i klassrummet på kyrkans center. Myggmedel hjälper så tillvida att kräken väljer att bita någon annan stans istället. Idag gick jag och köpte en flaska insektgift som jag sprutade innan vi gick hem. Hoppas det är bättre imorgon! Mygga heter förresten pook, men "p"et låter lite (!) som ett pussljud.

Mot slutet av ett möte på centret märkte jag hur det började blåsa starkt. Havsarmen i staden ser ut som en flod, men det är saltvatten, och plötsligt började det flyga saltdamm längs dess stränder. Regnet var ganska lugnt, men vinden var hård. Flera trädgrenar hade fallit i stan och tak lyfte så att en del plåtar till och med flög ner. Hemma hade det inte regnat in. Reparationerna verkar ha fungerat bra! Däremot hade mitt träd knäckta grenar och bambuväggarna till hyddan på gården hade rasat. Får försöka åtgärda det så småningom. Min granne hjälper säkert. Strömmen och vattnet har varit igång med ojämna mellanrum. Lyckligtvis har jag en tunna tvättvatten samt en pannlampa för dylika situationer.

För någon vecka sedan fick jag veta att mina barndomsvänner från Finland råkade vara i Dakar, så jag passade på att göra en snabbvisit och titta på turistställen med dem. Trevligt återseende!


I söndags besökte jag kvinnocentret och passade på att fotas mot den gröna landsbygden. Hade visst kamouflage! Mame Coumba Faye var fotograf.

Jordnötter på den gård där mina föräldrar bott för femton år sedan.

Ett trevligt regn rullar in. Underbart ljus!

Snabba moln över Sine (havsarmen). Foto taget från kyrkans center.

Häftiga vindar över taken.

2 kommentarer:

  1. Vad bra att det kommer regn! Under våra veckor i Saint-Louis kom det bara ett par enstaka regnskurar.
    Jag är så innerligt glad och tacksam över att vi kunde ses igen, hoppas det inte tar allt för länge tills nästa gång!

    SvaraRadera