söndag 28 september 2014

bönesvar

Ikväll kom jag hem från en resa med en hel del saker att sätta i kylskåpet. Då märkte jag att strömmen flimrade igen! Så jag beslöt att vänta ett tag med att packa upp maten och gjorde annat istället. Mörkret sänkte sig hastigt och jag tog fram ficklampan. Ute lyste gatlyktan på som vanligt. "Å nej!"tänkte jag. "Inte nu igen!" Bad Gud att hjälpa mig så att vi skulle komma till botten med problemet och så tog jag fram en bok för att läsa.

En stund senare hörde jag husägaren komma på besök. Han hade råkat ha vägarna förbi, hade undrat varför det inte lyste trots att jag var hemma och dessutom ville han meddela att han beställt byggarbetare att komma och täta mitt aning läckande tak imorgon. Skönt! Dessutom frågade han om elen och ringde en släkting som jobbar för det lokala elbolaget. Släktingen kom omedelbums med moped från stan. Dessutom visade det sig att det denna gång räckte med att slå av och på huvudströmbytaren som slagit av pga en för hög el-pik eller något liknande. (Förra gången då enbart mitt hus var utan ström hade den åtgärden ingen som helst inverkan.) Fick telefonnumret till släktingen ifall det i framtiden inte skulle hjälpa med att justera huvudströmbrytaren.

Jag måste säga att den Senegalesiska gästfriheten (teranga) är underbar! Människor hjälper varandra. Och Gud skickar människor då man behöver dem. Tack!

1 kommentar:

  1. Härligt! :-) Nu är vi i nya hemmet så vi kan skypa snart igen och hoppas på att elen fungerar.

    SvaraRadera