tisdag 9 september 2014

Ungdomsläger i Ngaparou

Under veckoslutet styrde jag och två kolleger kosan till Ngaparou nära Mbour. Under veckan hölls där ett läger för unga och unga vuxna (ca 15-35 åringar). Jag ville se vad de gör och hur det fungerar. De organiserar det hela själva. Samtidigt fick jag en chans att se min barndoms semesterställe. Fast det blev nog mer att träffa folk och lyssna på programmet: drama, lekar (likt finska skribalekar), lovsång, seminarium kring andlighet och politik.

Ngaparou lägerområde. 

Seminarium om andlighet och politik. Medverkande bl.a. pastorn i St Louis Pierre Sene samt en kristen politiker. En fråga som ställdes var hur man ska ställa sig till mystik i politiken. Jag skulle gärna ha förstått svaret bättre, men jag tror det hade krävt bättre förmåga att läsa mellan raderna. 

På söndagen blev det gudstjänst i Mbour. Det var där jag första gången hörde om att ta emot Jesus i mitt hjärta och där jag spelat Maria på åsnan och där jag lärde mig mina första "psalmer".

En strand vid Mbour, med traditionella senegalesiska båtar.

På väg hem genom stan stötte vi på flera folksamlingar som sprang eller annars bara gick. Vi funderade om det kanske rörde sig om kankouran. Det börjar vara den tiden på året.

Landskapet är grönt nu!

Runt Thiadiaye var hirsen faktiskt hög. Hos oss går den oss till knäna.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar