onsdag 26 februari 2014

Nytt...

Ny lärare, ny klassammansättning, nya lunchrutiner och snart ny eftermiddagskurs - ja, livet är föränderligt bâde pâ gott och pâ ont. Vissa bekantaskaper fördjupas och medan andra kommer eller gâr. Igâr prövade jag det lokala bibilioteket och märkte att där finns böcker om religion. Det är viktigt för min arbetsvokabulär.

Gârdagen bjöd ocksâ pâ en ny upplevelse i form av ett vichyanskt âskväder. Vi hade en värmebölja sö-mâ  (16°) och plötsligt blev det ordenligt svalt pâ tisdag. Jag hade just promenerat till Vinyard församlingen 15 min bort, och konstaterat att där nog knappast var nâgon bönekväll just dâ trots allt, när de första blixtarna började synas och dropparna började falla. Dâ haglet kom hade jag nästan hunnit till skolan. En trappuppgâng med glastak var lägligt placerad sâ att jag i lugn och ro kunde iaktta stormen. Det tog ca tre sekunder mellan ljuset och mullret. Ovädret varade bara nâgra minuter och kändes faktiskt uppfriskande, mâste jag säga.

Nâgra av mina bästa Senegalminnen hör ihop med de första regnen i regnperioden. Man vet att det närmar sig. Man hör det pâ avstând. Man blir upprymd. Sedan stâr regnet som spön i backen (sanden) medan man hämtar hinkar och fat för att det inte ska bli för stora pölar av det läckande taket. Efterât luktar naturen helt och hâllet annorlunda. Ah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar