lördag 8 februari 2014

Samedi matin

Ah! Äntligen en riktigt  ordentligt ledig morgon! Staden är lugn denna lördag. Flera av mina studiekompisar har farit till staden Lyon på exkursion. Cavilam har nämligen fritidsledare som fixar program av olika slag varje dag. Språkskolan har just nu ca 250 studerande, men om somrarna kan den ha fler än tusen, så det är bra att någon tar hand om oss.

En av dem som började samtidigt med mig kommer från Brasilien och berättade att det är värsta sommaren där just nu. Han tyckte det var skönt att kunna ta en vintersemester i Europa. Min hyresvärdinna berättade att det är en ovanligt varm vinter i år. Det kan jag tro. På rundtur i staden såg jag t.o.m. ett blommande träd.
Fransk "vintrig" landsbygd sedd från tågfönstret.
Första dagen guidades vi "genom" staden och fick en kort resume av dess historia. Vichy-vattnet har spelat en central roll. Många kända personer, bl.a. Napoleon III, har kommit hit för att bli frisk från olika åkommor. Här finns fortfarande bad som är öppna. Les thermes.

Klosterbyggnaden där stadens historia började. Tack vare vattnet blev de inte sjuka.
Det var faktiskt en bekant smak av Vichy-vatten!
Här finns en massa söta hus och gator! (Och vänliga människor!)
Igår ordnades en dansfest (tydligen har de sådana varje fredag) som OS till ära hade klädkod (vintersport) och temat Sotji. En av mina kurskamrater, som också är min granne, är rysk och hon höll en strålande presentation av vårt grannland. Jag träffade en skotsk tjej som bor i Spanien och som inkommande vecka ska till Afrika för att jobba med läkare utan gränser. Dessutom lärde jag mig att söta lilla Lyon, som jag besökte sommaren 2010, är Frankrikes tredje största stad. Vraiment?! Med enbart kring en halv miljon människor. Fast till ytan är den liten, vilket jag tycker förklarar min förvirring. 

Lyon 2010.
I Lyon finns också Hillsong. Dem har jag tänkt besöka något tag. Imorgon blir det den reformerade kyrkan i Vichy. 

2 kommentarer:

  1. Vi ber om beskydd och välsignelser , kära systerdotter! Roligt att läsa din blogg! Hälsningar från alla här!

    SvaraRadera
  2. Tack! Orsaken till att det första meddelandet inte syntes är att jag har ställt in datorn sa att jag först godkänner de meddelanden som kommer. Da nätet är rätt sâ lângsamt där hemma tar det alltid en stund innan jag kan publicera inläggen. Nu skriver jag frân skolans dator.

    SvaraRadera