måndag 17 februari 2014

Veckoslut

Det här veckoslutet har jag varit flitig: gjort läxor, besökt staden Riom, gâtt pâ gudstjänst i ännu en församling och sâ har jag sett filmen 12 years a slave (pâ franska).

Hittils har jag alltsâ besökt tre gudstjänster i tre församlingar i Vichy. Den fôrsta var i en sirligt utformad stensal i en 'gammalprotestantisk' församling - en blandning av luthersk och reformert. Egentligen liknade den nästan vâra finländska gudstjänster mindre än den katolska mässa jag besökte under veckan. I katolska kyrkan kände jag mig rätt sâ hemma, med vissa latinska sânger, nunnor (och andra) som knäböjde i bänkarna under nattvarden och allt.

Den tredje gudstänsten följde pingstvänstraditioner (lovsâng, tungotal, undervisning om alla hjärtansdag, förbön och uppmaning till evangelisation). Sângerna var bekanta, innehâllet relevant även om jag inte delade alla pastorns âsikter och stämningen var välkomnande. Tyvärr har alla tre andra evangeliska församlingar i staden ocksâ sin gudstjänst pâ söndag kl 10. Jag kanske mâste göra mitt val  av församling utan att besöka dem alla. En verkar vara Vinyard (le Cep). Katolska mässan har jag tänkt besöka oberoende.

Filmen om slaveriet väckte verkligen mina tankar. Jag tänker speciellt pâ hur alla var bundna av systemet - ocksâ slavägarna och andra vita. Det tvingade människor till svâra val om liv och död. Jag ser paralleller till problemet med fattigdom och rikedom. Det skördar ocksâ liv. Man kan förstâs stänga ögonen för det, men som jag ser det är vi alla inblandade. I Senegal blir sâdana frâgor än mer pâträngande...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar