söndag 23 februari 2014

Utflykter


Förra lördagen gjorde vi en utflykt till Riom, en stad med lavasten och marknad.
Det enda huset i Riom enligt den gamla medeltida stilen. 
På onsdag bar det av till Clairmont-Ferrand, en lite större stad.
Min kurskompis Esti var med på resan, men nu har hon och några andra farit hem.
Några av oss på klassen åt marockanskt som avskedsmiddag, med efterrätt och allt.
Igår lördag styrde ett litet gäng kosan till den medeltida, söta lilla hantverksstaden Charroux.

Där kunde man se det vackra landskapet runtomkring. Bilden är inte ens nära på lika fin!

Det blev lite kallt så vi värmde oss med crêps. Ursäkta den suddiga kvaliteten.

Om någon undrar, så har jag också hunnit studera språket. Förresten är resorna bra övning i att tala franska. Vi på bilden talar t.ex. svenska, katalanska, holländska, ryska och tyska som modersmål. Jag lär mig nya ord varje dag. Ibland har lärarna också svårt att veta vad saker kallas: Ska man säga culte, assemblée, service eller messe om en protestantisk gudstjänst? Idag på Vinyard-gudstjänsten tyckte jag mig höra både culte och service. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar