fredag 3 oktober 2014

När lammen (Lammet) tystnar

Det är alltså snart dags för den största Senegalesiska festen, Tabaski. Då ska varje familjefar köpa ett får till sin familj till minne av att Abraham i lydnad gick med på att offra sin förstfödde son Ismael (enligt den muslimska traditionen) i lydnad inför Gud. En av mina vänner berättade att det fåret (tydligen ska det inte vara en get här) symboliserar den förstfödde sonen i familjen. Det blev väldigt konkret då jag nämnde namnet på hennes äldsta son. Det verkar som om hela familjen är samlad då fåret avlivas. Vilka tankar månne går genom den äldsta sonens huvud... eller hans mors huvud?

Och så inflikade jag: "I vår religion är det Gud själv som tar fårets plats. Men han 'a xontooxa', uppstod." Hon kände igen vad jag berättade och vi diskuterade vidare. Men nu funderar jag för mig själv (xalaataam). Jesus (eller Fadern) valde noggrant den tidpunkt han blev korsfäst. Han gjorde det inte under lövhyddohögtiden eller stora försoningsdagen, utan på påsken, vid minnet av befrielsen från slaveriet. Om Jesus idag skulle leva i ett muslimskt land, misstänker jag att han skulle göra någonting symboliskt på Tabaski. Men vad? Idéer?

Info om den judiska cedermåltiden som även Jesus intog under den första "nattvarden" trots att den kanske var en aning annorlunda på den tiden.


Wolofspråkig såpopera med inslag av tabaski...
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar