Vi ska träffa alla församlingar en gång under
året. Linguère är först i tur under 2018. Den ligger långt in i… inlandet. Den
är liten – bara några familjer – och fulani*. I våra diskussioner i byrån,
konstaterade Anne Marie, Waly och jag att deras församling inte kan ha samma
slags program som i pilotförsamlingarna. Strukturen i församlingen är
annorlunda och de är för avlägsna för att regelbundna besök skulle vara det mest
effektiva arbetssättet. Vi funderade på att hålla intensivutbildningar
istället. Det skulle vi diskutera med dem. Jag började genast fundera att vi
lika bra kan utbilda hela församlingen på en gång så att alla kan leda…
Resan var lång (knappa fyra timmar). För att
ha något intressant att göra satte jag igång en audio version av NT på serer
(bra för att lära sig serer och höra Guds Ord) . Vi hade kul medan vi försökte
lista ut vem av våra bekanta som läste vilka partier. Vår kyrka har antagligen
världens bästa serer-läsare.** Allt emellanåt stannade jag filen för att
diskutera något vi kom att tänka på, t.ex. att vänstra handen inte ska veta att
den högra hjälper. Vad betyder det i en serer-kontext? Det visade sig vara helt
applikabelt, förutom under vissa ceremonier. Det fick mig att inse ännu mer, att
ceremonierna faktiskt har en officiell funktion av socialstöd i lika grad
formell som vår FPA, om än inte på samma sätt. Eller: Varför skulle lärjungarna
inte gå till andra än judarna då de första gången gav sig ut två och två? Och
hur kan Jesus vara Davids son om han är det bara på fädernet? Är Lukas släktförteckning en
lista över Marias släkt? Bland serererna är kunglighet ärftligt enbart på
mödernet och adoption räknas inte riktigt.
Jag älskar naturen på vägen mellan Fatick och
Linguère. Träden är vackra och landskapet är ställvis kuperat. I år var vägarna
i gott skick, sante Yalla!*** Halvvägs kör man genom Touba, Senegalesernas egna
heliga stad (eller egentligen bara för ett av de fyra muslimska
brödraskapen). Moskén i centrum växer
hela tiden och det lär vara så att familjer sätter ut mat på gatan, så att folk
inte behöver gå hungriga. Efter Touba började jag märka hyddor som inte hade
den vanliga fyrkantiga formen utan antagligen var hexagoner. Vi talade serer,
så när Anne Marie sade: ”Nu har de hus” trodde jag att jag missförstått. Vem
har hus? Sedan tog det ett tag innan hon fick mig att fatta att hon talade om
fulanerna. De brukade inte bo i hus eftersom de traditionellt följt med
boskapen.
* den andra största etniska gruppen i
Senegal
**Inte för att de skulle vara de mest
suveräna läsare, utan för att missionen satsat på alfabetisering och kyrkans
folk har serer som modersmål.
***Wolof för ”Tack Gud!”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar