fredag 3 april 2015

Påsk och fasta

Som vanligt är jag överraskad av den helg som kommer. Tänk att det redan är dags för långfredag! I år har jag inte klarat av att följa det jag tänkt göra under fastan och jag har inte följt med någon bestämd text för fastetiden heller. Därför har är jag inte förberedd nu. Allt som oftast är det någon som frågar hur det går med fastan eftersom de vet att katolikerna fastar och helt enkelt utgår från att alla kristna fastar. En av kollegerna skämtade om att vi är baay/yaay Yeesu. Det betyder bokstavligen Jesu far/mor men hänvisar till en gren av det mouridiska brödraskapet som heter baay/yaay Faal. En baay Faal behöver inte fasta under Ramadan och inte heller följa bönetiderna.

Jag måste erkänna att jag skäms lite över att inte fasta. Det passar nämligen som hand i handske med vissa muslimers uppfattning om att kristna inte tar tron på allvar. Många av de muslimer jag talat med under språkstudierna tänkte att de kristna förkastade Mohammed för att de var lata och därför förvrängde Jesu ursprungliga muslimska budskap. En viss tröst fann jag i början av fastetiden då jag läste Jesu uppmaning att inte be i gathörnen eller spöka ut sig under fastan för att folk skulle se hur from man är. Men det utesluter ju inte att det är bra att vara from på ett äkta och ödmjukt sätt.

Mitt svar till frågande senegaleser är att jag är protestant, och att protestanterna inte fastar lika strängt som katolikerna. Här i landet "kör de en hard core-version" som liknar muslimernas men som helt enkelt håller på längre.
Senast jag fick frågan var ikväll utanför min port till vänster vid telefonstolpen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar