söndag 19 april 2015

Morgonväckning

Att ha sovmorgon i detta land är rätt svårt. Oftast börjar det med rök som kommer in genom sovrumsfönstren jag lämnat öppna på kvällen för att inte smälta bort i sviterna av eftermiddagssolen på sovrumsväggen. Röken kommer oftast av grannhustruns morgonmålsbestyr över öppen eld precis bredvid mitt fönster någon gång mellan kl 5-6. Be gärna att de skulle ha råd med gas istället, eftersom jag är lite oroad för vad koldioxiden ska göra med min hälsa (och hennes!)  Kanske det inte är så allvarligt, men hur vet man.

Böneutropen är jag vid det här laget så van med att det inte stör vidare mycket. Det samma gäller för det mesta de bräkande fåren hos den andra grannen. Hönorna och tuppen hos första grannen ställer ibland till en orolig kavalkad som kan hålla på ett bra tag. Undrar vad det är som triggar den. Ibland är det så varmt att jag lämnar gardinerna öppna och i så fall vaknar jag bombsäkert med ljuset senast 7-tiden. Idag var det grannkökets kvinnopalaver som slutligen gjorde slut på min sömn, men oftast blir det lite lugnare igen efter kl 8. Fr.o.m. den tiden kan man däremot förvänta sig att åtminstone någon kommer på besök minst en gång. Jep, nu är någon vid porten :) När man talar om trollen.

Det logiska vore att bli morgonmänniska, men det är lättare sagt än gjort. Vissa morgnar kan man faktiskt slumra sig igenom rätt länge och då njuter jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar