måndag 26 januari 2015

Kulturella tilldragelser

Veckoslutet har varit fyllt med trumning och uppståndelse i vårt kvarter. Först var det en kvinnlig initieringsrit (ndut) inför bröllop, men den märkte jag knappt. På fredagen kom jag hem för lunch då min hemhjälp beslöt sig att ta reda på vad det var för rabalder på gatan. Jag tänkte att det kanske igen var ett gräl mellan några skolbarn, men hon återvände upprymd och deklarerade att kankouran hade passerat huset. Det var förvånande eftersom kankouran försiggår  ungefär i september och då i området Casamance och i staden Mbour – inte i Fatick.



Kankouran hör ihop med en viss stams omskärelseriter och representerar en ande. Unga män klär sig i en gräsdräkt och går runt och beter sig hotfullt med macheten (coupcoup) i häderna. Jag minns det som en spännande lek i vår barndom. Alla håller sig på bra avstånd, men springer gärna efter för att se vad han tänker göra. Jag gav mig av med min hemhjälps syster, men visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, så jag vågade inte gå så nära. Han väntade för att se om jag tänkte ta foto (en viting i röd kjol syns på långt håll), men hans kompis sade att de ville ha 1000 francs och det hade jag inte tagit med mig. Kompisen sålde också ”medicin”. I Casamance lever traditionella föreställningar och traditioner kvar betydligt starkare än hos oss här och därför uppfattas de ha starkare krafter än här. Min granne hade köpt ”medicinen” mot Satan (olycka och sjukdomar) vilket bestod av en hop rullat gräs och skulle användas ungefär som en tvål.   



Igår var det så dags för  en annan föreställning, simbou. Tre unga män hade klätt ut sig i skinn och målat sina kroppar. Sedan hade de dansföreställning på skolgården i grannskapet. Några grion (personer ur narrernas kast) stod för trummningen. Inträdet var 100 francs (ca 6 cent), men många försökte se utan biljett genom att sätta sig på muren, klättra in eller bara stå utanför osv. Alltemellanåt sprang männen ut för att ta fast någon friåkare och förde in dem i ringen där de förnedrades med slag eller genanta rörelser. Ibland blev någon tjej tvungen att dansa och trots att jag betalt måste jag göra det också. Hela idén är att underhålla och hålla upp spänningen. Killarna hade t.ex. också gått på eld och glas. En av dem skulle visst pierca tungan nästa dag. Det var nästan enbart barn och ungdomar bland åskådarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar