onsdag 21 januari 2015

Kvinnornas bibelstudiegrupp

Jag hade hört att det skulle börja kl 16.30. Under dagen meddelade några personer att de kommer med mig och inte alla kom i tid till de ställen vi kommit överens om. Den som är för sen får ofta höra att den ska betala förseningsnota. Men det började först kl 17, så vi var faktiskt bland de första där. Hittills har jag ofta varit försenad.

Kvällen gick i stor grad på serer och fast jag förstår vad vi talar om vet jag inte exakt vad folk säger. Men det är bra att höra språket, för jag har inte använt det nu så mycket som under studierna. Vi läste Ps 145: 8-21. Först en gång och sedan två verser i taget med funderingar från gruppen. Det skulle vara kulturmässigt jätte lärorikt att hänga med om jag skulle förstå allt. Nu gissar jag mig till vilka olika sorters idéer det finns i omlopp:

Jag fick t.ex. för mig att en av kvinnorna förfäktade en väldigt bokstavstrogen uppfattning om hur man ska tänka om Bibeln, i samma slags anda som många muslimer i landet tycker att man inte kan ifrågasätta någon av Koranens alla utsagor. (Dvs ganska likt vad man kan stöta på i finländska bibelstudiegrupper.) En annan verkar vara mer inne på min linje och se texten som någonting som man får/ska tugga på och ställa frågor kring. Men var det verkligen så?

I något skede utbröt en diskussion om hur själva bibelstudiet skulle gå till. Det fanns olika åsikter. Problemet var visst också att det tog lång tid att diskutera och man ville ha möjlighet att hinna hem innan det blev mörkt. Men som sagt, jag ser fram emot den tid då jag kan förstå tillräckligt för att kunna lära mig hur Bibeln ter sig ur sererkvinnors perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar