fredag 8 augusti 2014

REGN! och språkstudier

Nu har det alltså då hänt! Vi har fått ett riktigt regn. Om jag inte misstar mig var det i tisdags på kvällen och natten. Under dagarna ser vi moln hela tiden och marken är härligt kompakt under fötterna då man går. Tack Gud säger jag! Folk for genast ut på åkrarna för att få igång jordnötsodlingarna. Stan var tommare än vanligt. Tyvärr regnade det in lite. Inte mycket, men tillräckligt för att vara oroande. Hus mår ju inte bra av att vara fuktiga och vem vet hur mycket fukt som finns mellan plåten och innertaket. Lyckligtvis ger mina grannar mig bra råd och mina kolleger hjälper till med att få saker att hända. Idag kom husägaren med byggkarl och tittade, så nu har vi stämt träff för att titta utifrån också och kanske åtgärda läckaget samma dag.

Jag börjar vänja mig vid att tiderna flyter lite och att saker inte går enligt planerna. Ofta blir något klart först efter några försök och är man själv sen så är det inte så farligt. Det gäller att planera in lite mer tid än jag är van vid från Finland, eftersom det alltid är någon som man ska hälsa på. Men vissa saker ska man förstås vara i tid med som språklektionen t.ex. Vår lärare är professionell och mycket kunnig. Jag är glad att det har börjat! Vi har gått igenom hälsningsfraserna som är mycket viktiga i den här kulturen. En hel del grammatik har kommit på köpet.
Mitt hem.

Det var lovande moln...

...och det blev regn!

Jag gillar gardinerna och möblerna!

Nu har jag bord, men tidigare fick jag improvisera med tvättställningen och en matta.


1 kommentar:

  1. Snygg säng! Fixa taket direkt, det är det viktigaste på ett hus. Som tur har ni ju torrt så ev läckage borde torka upp fort. Hälsar en som har erfarenhet av läckande tak...:-) Om det finns skorsten kan det vara där det läcker in, kring den.

    SvaraRadera