fredag 28 mars 2014

Religionsdialog (och intyg)

Nu har jag ett intyg på att jag klarat B2 nivån. Det lyckades! Nästa månad börjar en ny eftermiddagskurs. Jag har valt skriftlig produktion. Lite torrt, men antagligen det jag behöver. Hoppas jag får öva mig att skriva predikningar!

Jag känner en del muslimer på skolan. Eftersom jag är intresserad av att diskutera religion, och eftersom många muslimer tar religion som en naturlig sak, har jag haft några upplysande samtal. Jag har fått lära mig om muslimsk respekt för Maria, Jesus som den äldsta människan, Messias (Jesus) som religionens renare, små detaljer om sättet att uppfatta chia-inriktningen, tanken att Muhammed nämns i Bibeln mm.

En av mina kompisar blev förvånad då jag, som svar på ett uttalande, konstaterade att alla kristna tror att Jesus är Gud. Sedan fick jag fundera lite om jag borde nyansera mitt uttalande för att vara helt klar. Det är nämligen en definitionsfråga vad som menas med "alla kristna". Jag känner en hel del människor i väst, för vilka treenighetsläran inte alls är klar. Som lärare brukar jag bl.a. berätta att Gud är sin egen son och sin egen pappa för att väcka till eftertanke. Men eftersom jag är lite osäker på vilken definition mina vänner har på vad som är en kristen, tyckte jag att det nog var helt okej att presentera vad de kristna kyrkorna står för.

Andra frågor jag funderat på är hur man ska uttrycka sig i detaljfrågor där uppfattningarna tydligt motsäger varandra. En kompis ville i all välmening berätta att Bibeln blivit förvanskad av judar och kristna, inte för att attackera (han var mycket mån om att betona likheter mellan kristna och muslimer), men helt enkelt för att jag skulle få korrekt information. Jag tycker förstås att jag har ypperligt goda skäl att påstå motsatsen till det han sade. Men samtidigt vet jag hur stor del tron spelar i människors liv, och att motsäga något som tydligen står i Koranen, är som att ifrågasätta hela paketet.

Så hur balanserar man mellan respekt för den andras tro å ena sidan och tydlighet då man representerar sin egen tro å andra sidan? Jag konstaterade att jag kände till att muslimer tänker så, men att kristna inte tror det. Sedan nämnde jag några orsaker till att jag inte tror Bibeln förvanskats. Han bortförklarade en av orsakerna utgående från sin tro. Jag konstaterade att det ur islams synvinkel var ett logiskt resonemang, även om jag uppfattar saken på ett annat sätt från min synvinkel. Jag tror vi båda kände oss nöjda efteråt och jag tror att Gud också var nöjd.

Idag diskuterade jag länge med en arabisk tjej - om religion, men också om mycket annat. Be gärna för mina muslimska kompisar, för våra samtal och för att det inte skulle uppstå onödiga och skadliga missförstånd mellan oss.


5 kommentarer:

  1. Grattis till att ha klarat provet! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns faktiskt roligt. Har du annars funderat pâ att bo i Lyon nâgon gâng? Jag rekommenderar staden!

      Radera
    2. Nej inte Lyon, har varit där men föll inte för staden. För stor för mig kanske?

      Radera
  2. Hej! Det låter intressant det du berättar om umgänget med muslimer. Jag lyfter på hatten, ditt sätt att bemöta dem är fint, fortsätt så.
    Pappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är jätte spännande att höra hur världen känns ur en muslims ögon.

      Radera