fredag 7 mars 2014

Fasta, studier och vulkaner

Jag trodde inte det skulle bli några fastlagsbullar i år, men till min stora förvåning råkade jag se en. Istället för mandelmassa och sylt hade den vaniljkräm och konsistensen var fluffigare. Mums! Nu gäller det att försöka vara mer återhållsam och det känns faktiskt ganska uppfriskande. Det fina med fastan är att man har möjlighet att hitta nya vägar att göra saker.


Jag har börjat en förberedande kurs för DELF B2, ett språkprov. Det är rätt så utmanande, men lärorikt. Lärarna och provrättnignen i Frankrike verkar vara rätt så strikta. Man ska inte göra tabbar. Jag gillar också deras rättframma inställning till att korrigera ens fel, även om det är ganska olikt det finländska sättet. 

På onsdagen åkte en busslast med många japaner, fem tysktalande, två "arabophoner" och en finne till en av de (enligt mig) stora sevärdheterna i Auvergne - vulkankedjan som gjort området bördigt. 

Vi passerade ett fort på vägen.
Den högsta punkten var den vi tog oss upp på. Några var mycket glada över att stifta bekantskap med snö. Vi som hade vanan inne lärde dem att kasta snöbollar.
På vägen upp var det svettigt, men väl uppe var jag glad att jag klätt mig varmt. Det blåste en hel del och solen var så småningom på väg ner. 
Det var härlig utsikt!
Här ser man tydligt att det är fråga om en kedja av vulkaner.
Och det här är den form jag associerar med vulkaner.
Det var en givande resa. Inte minst för gemenskapen som klättrandet ledde till. Överraskande nog led få av oss av någon större träningsvärk under de följande dagarna. Men idag har jag kännt mig krasslig. Den som vill får gärna be att jag inte skulle bli för flunssig. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar