måndag 17 mars 2014

DELF B2

Viime viikkona sairastin flunssaa. Tämä viikko on alkanut paremmin. Molempina viikoina sää on ollut/tulee olemaan lämmin ja aurinkoinen. Ihanaa! Enää on jäljellä kaksi viikkoa ennen kielikoetta DELF B2, johon olen ilmoittautunt. Alkaa hieman jännittää, koska tuntuu siltä, etten vielä ole aivan sillä tasolla.

Koe sisältää neljä osa-aluetta: Teksinymmärrys, kuullon ymmärrys, puhuminen ja kirjoittaminen. Ensimmäinen osa-alue saattaa mennä ihan hyvin. Kuunteleminen on vaikeampaa, eritysiesti siksi, että täytyy osata muistaa mihin tulee vastata samaan aikaan kun kuuntelee, mutta sekin saattaa ehkä toimia. Kielen tuottaminen on toinen seikka. Ei siksi, että pelkäisin puhua, mutta siksi, ettei pitäisi tehdä virheitä ja siksi, että muodollisuudet ovat ranskaksi tosi tärkeitä. Joten tällä viikolla minun tulee yrittää löytää ja opetella muodollisuuksia. Sen lisäksi olisi hyvä hallita subjonktiivit, maskuliinit ja feminiiinit, prepositiot (jep, lycka till!) ja ortografia. Yhtäkkiä suun avaaminen tuntuukin vaikemmalta.

Mutta kaikki tämä on ihan hyväksi. Minun tulee osata kirjoittaa muodollisia kirjeitä, ja minun tulee osata pitää puheita. Nyt täytyy vain oppia ulkoiset seikat hieman nopeammin kuin mitä olin odottanut. Rukoilkaa mielellään, että osaisin keskittyä opettelemaa asioita näinä kahtena viikkona, ja että voisin suorittaa parhaani kun päivä koittaa.


Ps. Ulkoa kuulin äsken hölinää, ja katsottuani ulos ikkunastani ymmärsin, että oli kyse uusista tulokkaista, jotka sattuivat ohittamaan katuani kaupunginkiertueellaan. Kielikouluun tulee joka maanantai lisää opiskelijoita. Tällä kertaa niitä oli monta ja ilmeisesti italilaisia. Hyvä tieetää... (minulle siis)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar