torsdag 12 december 2013

Startskottet

Hej!

Såhär i början av en blogg är det kanske bra att presentera sig själv och det äventyr som väntar.

I våras satt jag vid min dator och kom på att det nog var såhär dags på året som min missionsorganisation brukar annonsera om lediga tjänster. Det var inte första gången jag var inne på den sidan. Missionsarbete har varit  i mina planer sedan jag gick i högstadiet i Österbotten. Mission var en stark motivation i valet av  studier i teologi i Helsingfors. Oftast förväntas man ha ett yrke innan man blir missionär, men länge visste jag bara att jag skulle bli teologie magister. Till min stora glädje halkade jag in på ämneslärarbanan och har sedan stortrivts i min skola i södra Finland. Det har varit en plats för tillväxt och gemenskap.

I våras fanns sedan äntligen "min" tjänst i en annons. Det var den pusselbit jag väntat på. Enligt annonsen handlar det alltså om att utveckla barn- och ungdomsarbetet i Senegals lutherska kyrka. Till arbetet hör att planera verksamhet, utbilda ledare och producera material. Jag kommer att arbeta med kyrkan och missionsorganisationen som arbetsgivare. Eftersom det officiella språket i Senegal är franska bjuder våren på en fyra månaders språkkurs i Frankrike. Till Senegal far jag i sommar och då börjar jag med att studera språket Serer.

Jag valdes alltså till tjänsten och påbörjade missionärsutbildningen i början av sommaren. Tidigare har det gått till så att man bott på missionen och studerat där på heltid. Numera görs kursen vid sidan av arbetet under olika perioder av närstudier. Det sista passet hade vi i början av december och då fick vi också våra betyg. Min tid in Finland börjar närma sig sitt slut.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar