måndag 30 november 2015

Magal Touba mm.

I almanackan stod det att Magal skulle hållas idag, men eftersom islams kalender inte är exakt utan variera enligt månen, kan man inte veta helt säkert om att almanackan stämmer. Det är alltså imorgon den hålls. I morse var det svårt att hitta bröd eftersom så många lämnat sina jobb för att göra vallfärden till Touba. Och precis som under vallfärden till Mecka, är det nästan alltid någon som dör under resan. Touba är det näst största senegalesiska muslimska brödraskapets heliga stad. Vi hade missat att det är en nationell ledig dag, och eftersom vi har en massa som borde göras kommer jag och åtminstone en kollega att ta ledigt en annan gång istället (tänkte vi). Här är ett klipp att titta på.




Vi har också haft besök av två olika finländska grupper de senaste veckorna. Finländarna vill gärna höra någon senegalesisk musik då kyrkans musikansvariga presenterar sig. Han kommer i sin tur inte på någon lämplig sång. Då har jag föreslagit hans "hit" som verkligen slagit igenom i Fatick. Varvid han konstaterar att det inte är en kyrklig sång, men spelar den ändå, för alla kollegerna kan sjunga med i den. (Själv har jag svårt med rytmen.) Kort sagt handlar det om att dagens ungdom klär sig för eländigt med byxor hängande under baken och kort-kort mm. Här är ett klipp på den.




Lustigt nog hittar jag inte i videon de manliga varianterna av okläddhet, som faktiskt stör senegaleserna en hel del.

Tja, och så råkade jag på en video om israeliskt sabbatsfirande ur "biologiskt perspektiv", som jag nu helt enkelt bara tänkte slänga in för skojs skull. Jag tycker judaistik är ganska kul, även om detta kanske inte direkt faller in i den kategorin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar