tisdag 2 juni 2015

Luftfuktighet och livsåskådning

Det har verkligen börjat kännas som regnperiod. Nätterna är ibland svala ibland heta, men det är fuktigt och det känns som att hela tiden vara kladdig på huden. I morse fanns en hel massa moln på himlen, men ännu torde det inte vara dags. Min nattvakt gissar ca 20e denna månad. Jag frågade honom vad saltigi hade sagt under veckoslutet. Det var flera traditionella siare som samlades vid kanten av stan (nästan exakt där vi missionärer tidigare hade en liten strandstuga för att gå i bastu eller simma) för att spå inför året och regnperioden. Saltigi menade visst att regnen ännu kommer att låta vänta på sig (a goƭa=de är på avstånd) och att nuvarande president Macky Sall kommer att fortsätta ett nästa mandat om än med stort motstånd. Jag frågade när nästa presidentval hålls och det lär inte vara detta år.

Jag är inte säker på att det var vist att fråga vad saltigi sagt. Man ska ju inte fråga spåmän och jag vill inte uppmuntra till det. Å andra sidan vill jag veta vad folket i trakten går omkring och tänker. Tidigare frågade jag en annan person om samlingen och han tyckte jag skulle gå och se själv. Då sade jag att jag är kristen och inte vill att det ska råda missförstånd om det. Men han tyckte mötet var för alla. Då kändes det också lite krångligt att veta vad jag skulle svara: Jag vill inte stöda synkretism, men inte heller så osämja i onödan. Hm...

Överväganden... Balansgången mellan att respektera det lokala och behovet att påverka enligt egen övertygelse blir ännu starkare i fråga om västerländsk och lokal traditionell syn på sjukdom och epidemier... Lustigt att värdekonflikten i religiösa frågor är mindre laddad än värdekonflikten i de medicinska frågorna. Jag antar att jag är ett barn av min västerländska uppfostran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar