lördag 28 mars 2015

Bildtydning


Vad tänker du att denna bild föreställer?

Den lokala välkända konstnären kommer ibland på besök och visar olika bilder han gjort som man kan beställa. Jag har ibland frågat om han har bilder mer bibliska motiv bl.a. till julkort. Det finns. Senast jag frågade nämnde han t.ex. Jesus välsignar barnen. Jag hade tänkt mig en glansbildsaktig vuxen Jesus med barn och eventuellt mammor. Detta är vad han hade målat, Jag såg en liten skiss innan han målade bilden och blev förvånad eftersom det är Jesusbarnet som välsignar.

Då bilden väl var klar började jag fråga runt bland mina serere medarbetare eftersom bildtolkning är en kulturell grej. Jag ville veta om det fanns en helt annan innebörd i bilden. En innebörd som jag inte känner till. Väldigt annorlunda verkade det ändå inte vara. De såg i första hand en familjefar som leder sin familj i bön. Ingen av dem nämnde att de såg Jesus, vilket jag antar är ett tecken på att de inte sett så mycket bilder av Maria och gloriaprytt Jesusbarn. Och visst har ju "Josef" en framträdande roll i bilden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar