måndag 5 maj 2014

Vinstocken, le Cep

Under ungefär tvâ mânader har jag fâtt gâ pâ gudstänst till en lokal Vinyard-församling. Det första jag märkte dâ jag steg in, var den sköna stämningen av familjegemenskap. Jag kände igen nâgonting levande frân min barndom. Unga som gamla leder lovsângen tillsammans. Det är frâgan om samtidsmusik frân min ungdom och senare. De flesta melodierna känner jag igen även om jag mâste läsa de franska orden. Och de har tagit emot mig med värme.

För nâgra veckor sedan meddelade pastorn att det skulle finnas möjlighet att vittna sista gudstjänsten i april. Han bad mig att ocksâ delta. Sâ jag förberedde ett litet vittnesbörd pâ franska. Det var bara det att det steg upp flera andra personer varje gâng jag tänkte att det skulle bli min tur. Vi var mânga som hade nâgot att säga. Och det var inga smâsaker det handlade om. Människor som varit verkligt illa därann berättade om sitt helande eller om situationer som löst sig pâ ett sätt de inte hade kunnat vänta sig. Och det var verkligt jordnära berättelser. Inga luftslott, inget hypande, som jag tycker mig uppfatta i vissa sammanhang jag deltagit i.

Till slut blev pastorn tvungen att avsluta pga tidsbrist. Jag hann säga mitt riktigt pâ slutet. Igâr fick de vittna som inte hunnit förra söndagen och det innebar att vi fick tidsbrist igen. (Det är kanske pâ sin plats att inflika att gudstjänsterna tar ca tvâ timmar. Det passar mig utmärkt eftersom jag ofta behöver varva ner.) Ingendera söndagen fanns det tid för predikan, men vittnesbörden var en predikan i sig och med stor kvalitet. Jag tror mânga frikyrkopastorer i Finland skulle önska sig en liknande iver i sin församling. Ah, jag har blivit rikligt välsignad!

________________
Käyn jumalanpalveluksissa vapaassa seurakunnassa täällä Ranskassa. Tunnelma on kotoisa. Ihmiset eri sukupolvista tuntevat toisiaan ja musiikkityyli on minulle tuttua. Kun pastori pyysi ihmisiä todistamaan siitä mitä Jumala on tehnyt heidän elämässään, todistuksia riitti täyttämään kahta jumalanpalvelusta. Viihdyn seurakunnassa joka on ottanut minua vastaan avoimin sydämin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar