måndag 19 maj 2014

Idéer för insatser i församlingar

En av de frågor som jag oftast fick i församlingarna i höstas var frågan om vad ungdomar rent konkret kan göra för mission. Ett projekt som är väldigt viktigt för arbetet med unga i Senegal är fadderverksamheten. Du kan läsa mer om det här.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt vet hur man får samla in pengar i församlingar och att det jag skrivit är ofilade idéer, som ni gärna får fila mer på. Men om det är lagligt kan man t.ex.

-organisera en kampanj där man uppmuntrar unga att läsa samtidigt som de hjälper någon annan att lära sig. Det kunde t.ex. göras i stil med Unicefrundan: Någon förbinder sig att betala en viss summa till fadderverksamheten mot att ett barn eller en ungdom läser en bok. 
Alternativt kunde man som present till en vuxen ge ett kort med texten: "Din gåva: ett steg på vägen till en bättre värld genom ökad läskunnighet i världen. Jag har läst en bok och betalt för att ett barn skulle få gå i skola."

-sälja annorlunda gâvokort med olika varianter av presentkortet ovan.

-göra projekt om vatten, hygien och solenergi i Senegal. Det kunde göras t.ex. på Facebook eller i annat format t.ex. serier, uppfinningar, utsällning. Att delta kunde vara belagt med en liten anmälningsavgift.

-utlys "Bästa film om fadderbarn"-tävling

-vattentävlingsjippo/ fest/ lajv/ fotbollstävnling med avgift som går till fadderbarn




         
       
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar