lördag 11 januari 2014

Nåd ger tacksamhet

Ja, idag har jag fått uppleva nåd.  

Lars-Johan Sandvik höll en gång en serie bibelstudier och talade bland annat om "nåd som bär". Han menade helt konkreta bär (jordgubbar, blåbär osv). För mig har det uttrycket präglat mitt förhållande till ordet nåd. 

Nåd betyder att man får utan att ha förtjänat det. Jag tror inte att man kan få förlåtelse annat än genom nåd (åtminstone kommer jag inte på några sådana exempel). 

MEN nåd är också dessa underbara stunder då man bara blir tacksam. Nu menar jag inte "i tacksamhetsskuld", som vissa förstår ordet tacksam, utan 

                                 glad och med önskan att tacka och lovorda. Det var jag idag. 

Jag fick börja morgonen lugnt. Jag tänkte på mina kolleger, vänner och elever. Jag tänkte på min församling och på mina 6,5 år i Grankulla. (Förresten har jag bott just 6,5 år i Senegal också. Lustigt!) Och så blev jag bara så tacksam. Tänk att jag fått detta! Det är bara nåd. 


Foto: Jenny Sundqvist
Ps. Igår var sista arbetsdagen i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar