söndag 26 januari 2014

Flytt

Den här veckan har jag packat. Tack till alla dem som hjälpt mig med det och till alla som erbjöd sin hjälp! Det är tryggt att veta att människor kan ta sig tid.

I torsdags kom återvinningscentralen och tog det mesta: möbler, skidor, saker, kläder osv. Jag hade köpt skridskor för 5 euro i höstas, men jag hann inte använda dem. Det får bli en annan gång :) Pappa körde ner med bilen och efter övernattning hos våra släktingar i östra Helsingfors packade vi in det lilla jag ville behålla och körde till Österbotten. Mest var det foton och böcker, kläder, samt en servis min mamma målat.

Bilresan var mycket vacker! Lövträden var vita av rimfrost liknande kristaller mot en bakgrund av mörkare barrträd. Ljuset var blekt pastellfärgat som det bara är under kalla dagar. Den snöklädda marken lyste. Tyvärr var min kamera nerpackad.

Utsikten från mitt köksfönster i Grankulla.

Täcket jag fick av Grankulla församling har värmt mig sedan vädret blev kyligare.

Mitt vardagsrum före flytten...

...och efter att det mesta förts bort.


Pappa var till stor hjälp!

Under hösten har jag på olika sätt märkt att jag är buren. Saker ordnar sig helt enkelt. Som då jag glömde att mikron skulle ges till återvinningscentralen. Där stod vi i köket och funderade vad vi skulle göra med manicken. Dörren till trappan stod öppen och jag hälsade på postiljonen som råkade gå förbi. Pappa bar ner mikron och frågade postiljonen om han hade någon nytta av den... och det hade han! Min ginko (ett träd) adopterades av grannen. Små saker... Men hela hösten har en massa småsaker bara ordnat sig. Jag tackar Gud!



1 kommentar: