torsdag 17 mars 2016

Politik

Man kan väl lugnt säga att dessa tider är politiskt händelserika och potentiellt avgörande i största delen av världen. I Senegal har vi också en sväng av det. President Macky Sall vill införa 15 ändringar i lagen och det ska röstas om nu på söndag. Bland annat vill han förkorta presidentens mandat till 5 år, göra vissa förändringar i statens möjlighet att besluta om mark, samt få rätten att sätta in två extra medlemmar i... vet inte vad det är för ett råd på svenska. Hans förslag är "Oui" (ja) och förkastandet är förstås "Non". Jag hör inte mycket av nej-sidan. Häromdagen var det någon lustigkurre som beslöt att skriva "Oui" på min port. Suck! Fast man ska kanske vara nöjd över att unga intresserar sig för politik???


Det är inte bara staten som har politik. Vi håller som bäst på med kyrkans synod och jag har fått äran att representera FMS, så jag är delegat. På programmet har funnits presentationer av alla arbetsområden, av kvinnans roll i kyrkan, av reformationen och så ska vi rösta in människor på olika poster imorgon. Det har varit både kul och långt, med hård träning för sittmusklerna. Och vädret tyckte det skulle passa på att ge oss några ordentligt varma dagar. (Dum som jag är har jag inte tagit med mig en vattenflaska.) Jag tycker att årets synod har varit fridsamt och tagit fram gemenskap och goodwill.
Avdelningen för utvecklingsarbete svara på frågor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar