tisdag 18 augusti 2015

Slut på semestern - tankar lördagen den 15.8


Här är jag nu neddumpen i Dakar. Resan gick bra, trots att flyget kom på natten. Nästa gång ska jag komma hem i vettig tid. Å andra sidan var det skönt med en lite kortare resa. Är också glad över att jag hann träffa mina tidigare kolleger under ca 30 min innan det blev dags att ta sig till flygfältet.

Senegal och Finland är väldigt olika världar. Den här gången känns det svårt att ställa om mig mentalt. I Finland har jag njutit av att livet varit så okomplicerat. Inte alls problemfritt, men det kräver mindre koncentration av mig. Här funderar jag noggrant om jag verkligen behöver äga en skål till, om jag tvättat handen innan den förde smörgåsen till munnen, vilket pris jag borde föreslå, när jag ska hinna tvätta av mig mellan varven då svetten lackar, om jag tvättat skorna inför natten, om jag stängt burkarna tillräckligt bra för att inte kackerlackorna ska kunna ta sig in, hur jag ska göra för att få lite egen tid, vad jag ska svara en kollega som frågat något jag inte ens kunnat drömma om att jag skulle behöva ta ställning till och än mindre vet hur jag ska besvara mm.


Det är i tider som denna, som jag är glad att jag faktiskt vet att jag har ett kall. Jo, mina nära och kära är i det sköna sommar-Finland, men här ska jag vara så länge det räcker. Och i Finland märkte jag hur gott det gjort mig mentalt att äntligen ha påbörjat den fas i livet som jag väntat på så länge. Det ger ett nytt perspektiv. Plötsligt är jag öppen för allt möjligt.  

1 kommentar:

  1. Jag undrade just om du var kvar i Finland och hur du haft det. Vi får Skypa snart.

    SvaraRadera