måndag 10 september 2018

Världsförbättring, eller en liten (liten!) djupdykning i motståndets hav


En kväll satt jag med min goda vän och funderade på invandringsfientlighet. Vi grävde i vårt eget känsloliv och i vår erfarenhetsbank för att försöka förstå dem som …värjer sig?/hatar? Det var fruktbart och vi lyckades hitta flera exempel på bidragande faktorer:

1. Bekvämlighet: 
a) Man vill/kan inte anstränga sig för att anpassa* sig eller lära sig något nytt t.ex. nya synvinklar
b) Det är enklare att vara nej-sägare än att hitta konkreta initiativ till förbättring

2. En rädsla för det okända:
     a) Reella negativa risker som kan slå in
b) Risker man inte kan förutse och som därför är än mer skrämmande

3. Grupptillhörsel:
a) Förlorad identitet: Förändring* leder till att man måste lämna något, vilket kan vara nog så smärtsamt
b) En känsla av att höra till
c) Då man accepteras vill man dela gruppens värderingar. Så tänker ju vi.
d) Om de är sämre än vi, är jag bra. Ju sämre de är, desto bättre är jag. Skillnaden mellan mig och de som är ”bättre” än jag, har mindre betydelse. Kanske de som tror sig vara bättre, egentligen har fel.

Ok, där har vi några orsaker, nu gäller det bara (J ”bara”) att hitta lösningen. Det är nog långt till att hitta fungerande koncept till upprättelse och försoning, men min intuition säger mig att man antagligen borde börja i 1a och 3b.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar