lördag 23 januari 2016

Några enkla åtgärder för välmående i Fatick

1. Njut av människorna och livsstilsinblickar. Jag hjälpte nyligen en kompis att flytta. Det var så enkelt. Bara att plocka in allt i bilen och sedan ut igen i ett nafs. Inga långa dagar av packande och uppackande mm. Har man mindre, så behöver man jobba mindre. Här lägger hon ut plastmatta över golvet. Dem köper man själv och tar med sig då man far. Plastmattor gör det lättare att sopa och täcker över eventuella sprickor och slitningar som ofta uppstår i golven.

2. Upptäck nya delar i utkanten av staden. Helst då det börjar skymma eftersom det då är svalt och ljuset är som vackrast. Dessutom har vi nyss fått en ny bensinstationsbutik dit man kan köra på dylika vägar, med mindre trafik. Butiken säljer t.ex ost, soppor och glasögonputs. Inte riktigt så stort som ABC, men så otroligt mycket bättre än att behöva åka till Mbour lika ofta.
3. Njut av naturen och av att sitta i mindre tätt befolkade trakter. Efter jobbet kör jag numera ofta utanför staden. Under färden lyssnar jag på en ljudbok eller på tystnaden. Kopplar bort det sociala en stund. Tar tid för mig själv.  Att gå ut och gå är också mycket givande, men då förväntas man ha sällskap. 

4. Njut av  att iaktta djurlivet. Det finns mycket djur att titta på. Under kvällen vid flodarmen brukar det t.ex. hänga en flock åsnor som ofta har sällskap av en hund och som ofta vältrar sig på marken. 

5. Märk de lustiga detaljerna då det finns tid över. Här umgås jag med en mus som ville dela mitt arbetsbord en tid. Jag gillar möss, om de är uppfödda i fångenskap. Som ohyra är det inte lika självklart. Denna typ kikade fram mellan väggen och ett tyg jag har på mina dokument som skydd mot damm. Den var söt och charmade mig, men den försökte också äta min tå, den bajsar på mitt arbetsbord och riskerar att gnaga sönder våra dokument, speciellt ifall den  lyckas föröka sig inomhus. Jag fick höra att möss ofta gnager på en under natten och så blåser de lite där de bitit innan de gnager en gång till. Detta för att man inte ska känna att de gnager bort en  del av huden på tån t.ex. Tur att den här bor på jobbet och inte i mitt hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar