tisdag 30 december 2014

Avslut och ny start

Så var året nästan slut. Imorgon har jag min sista lektion serer. Provet idag gav vistordet 7,5. Det är ok. Vi har hunnit se på hela grammatiken, men inte öva allt. Hädanefter är det bara självstudier (och praktik) som gäller vid sidan av jobbet. Vår lärare har iofs hotat/lovat komma och kolla upp att vi inte glömmer bort språket. Det är vänligt.

Jag kommer att börja det nya året och livsskedet med några dagars semester. Sedan börjar det egentliga jobbet och de första dagarna blir i Mbour. Först ska vi precisera min arbetsbild och så har Jeunesse de l’église (ungefär: kyrkans ungdom) ett möte där de går igenom allt som de gör i församlingarna.


Den här månaden har innehållit ett besök på islamseminarium i Thiadiaye, några eftermiddagar på söndagskollärar seminarium, missionärernas vackraste julsånger, avskedsgudstjänst (med dans) för vår praktikant i Gandiaye, julfirande hos en prästfamilj i Dioroup och ett veckoslut med julbjudningar hemma hos mig. Ja, och flera besök på posten! Härligt med julkort och paket! Julklappsöppnandet gjordes denna gång via skype.

De vackraste julsångerna inleddes med glögg.

Jag försökte mig på bullar, men ville vara lat med snabbvariant. Saknade dock muffinsformar och fick impriviserat vika askar av smörpapper. Bullarna smakade mer kaka än bulla, så nästa gång gör jag inte snabbvarianten. 

Det har kommit en hel del kyliga nätter och jag fick utslag. Antagligen är det lite väl torrt för huden.

Det glada budskapet inramat av juleljus.

Julnatt i Diourps kyrka! Fullt med folk, och mycket unga människor.
Det är svårare att få med de äldre. Kanske för att det var midnattsmässa...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar